Se testvinnarna
Introbild för test om aktivitetsarmband

Aktivitetsarmband

Aktivitetsarmbandet är en modern accessoar för både män och kvinnor, inte enbart vid träning utan även i vardagen.

Armbandets främsta egenskap är att mäta och följa upp fysisk aktivitet och sömnkvalitet och är för många ett viktigt hjälpmedel. Är du på jakt efter ett bra aktivitetsarmband efter dina behov, hittar du en köpguide samt ett test här nedanför.

Dessa fyra aktivitetsarmband har blivit bäst i flera tester:

produktbild Garmin Vivosmart Garmin Vivosmart
84
Betyg
  • Lättanvänd
  • Bra display
  • Tillförlitliga värden
  • Högre prisklass
Finns att köpa hos:
Logga för PROSHOP
Till butiken >>
Visa fler butiker

produktbild Misfit Shine Misfit Shine
80
Betyg
  • Snygg design
  • Bra applikation
  • Lättburen
  • Få mätpunkter
  • Ej laddningsbart batteri
Finns att köpa hos:
Logga för Klockia
Till butiken >>

produktbild Fitbit Zip Fitbit Zip
77
Betyg
  • Bra batteritid
  • Samlar träningsdatan bra
  • Osäker kaloriberäkning
Finns att köpa hos:
Logga för Stor och Liten
Till butiken >>

produktbild Jawbone UP 24 Jawbone UP 24
64
Betyg
  • Smidigt
  • Vattentålig
  • Bra batteritid
  • Saknar display
  • Lätt att fastna med armbandet
Finns att köpa hos:
Logga för NetOnNet
Till butiken >>
Visa fler butiker

Aktivitetsarmband eller smartklocka?

De första aktivitetsarmbanden var i praktiken en slags stegmätare. Utvecklingen har gått snabbt de senaste åren och bland utbudet i kategorin finns såväl träningsarmband, aktivitetsmätare och pulsklockor som smartklockor. Bredden är stor och detsamma gäller prisbilden. Det är därför viktigt att du funderar kring vilka behov och ändamål du har med denna produkt.


Köpguide aktivitetsarmband

Det finns flera olika sorters aktivitetsarmband och under köpprocessen finns ett antal saker att överväga innan man tar ett beslut. Nedan presenterar vi ett antal aspekter som kan hjälpa dig.

Hur aktiviteten mäts

En del armband mäter aktivitet i form av faktiska steg eller de steg man haft som målsättning, andra mäter ”poäng” av olika slag och en del beräknar antal förbrända kalorier. Pulsklockor och sportklockor är ofta mer detaljerade och ger i stället direkt svar om t.ex. avståndet, under vilken tid, samt hur många kalorier du gjorde av med osv.

För många som inte är så aktiva i vardagen kan lite enklare mätvärden i form av antal steg eller antal poäng räcka för att locka till mer aktivitet, medan de mer aktiva ofta föredrar mer detaljerad statistik.

Pulsmätare

Det finns två sätt att mäta puls i ett aktivitetsarmband:

  • Via ljus
  • Blodgenomströmningens pulseringar

Majoriteten av aktivitetsarmband med pulsmätning använder ljus och det är också det billigaste sättet. Klassisk pulsmätning är mer exakt men tekniken är också dyrare. Vill du ha mycket exakta resultat kan du behöva köpa en pulsklocka med aktivitetsmätning i stället för ett träningsarmband med pulsmätning.

Vilken typ är du?

Nedan presenterar vi olika typer av användare med olika förutsättningar och behov, och föreslår i sin tur vilken typ av aktivitetsarmband du bör köpa.

1. Den stillasittande

Viktigast för den som är mycket stillasittande är att aktivitetsarmbandet ger inspiration för ökad fysisk aktivitet. Stegmätning och mätning av rörelseaktivitet i allmänhet samt larm vid alltför lång inaktivitet, kan vara vara egenskaper i ett aktivitetsarmband att leta efter.

2. Den aktiva

För den som har ett lite mer aktivt liv, kan en smartklocka med inbyggda träningsfunktioner vara det bästa alternativet. Denna typ av produkt synkar kommunikation och kalender i realtid med en smartphone samtidigt som fysisk aktivitet automatiskt sparas.

3. Vardagsmotionären

För vardagsmotionären kan det vara lite svårare att välja aktivitetsarmband. Funktioner som vardagsmotionären troligen kommer att använda flitigt är stegräknare, påminnelse om att röra på sig, sömnmätning samt distans, tid och hastighet för olika motionsformer.

4. Elitidrottaren

Elitidrottaren har förmodligen inget större behov av en enkel stegräknarfunktion. Viktigare för honom eller henne är att få mer data kring ansträngningen i själva aktiviteterna, till exempel för att få underlag för hur återhämtning bör ske. För elitidrottaren är ett aktivitetsarmband med inbyggd pulsmätare eller en pulsklocka ett lämpligt alternativ.

Tips: Se över vilka miljöer som armbandet är testat att fungera i. Armbandet kan t.ex. tåla både söt- och klorerat vatten men kanske inte saltvatten. Det kan också vara känsligt mot flytande kemikalier såsom vanligt diskmedel.

Sömnmätning

Aktivitetsarmband med sömnmätare fungerar som så att de känner av hur du rör dig under natten. Genom en app kan du sedan få en översikt på din sömnkvalitet. Mätningen bygger på forskningsmodeller, till exempel att du under REM-sömn inte rör dig alls, men att du under djupsömnen kan röra på dig ganska rejält.

Skulle du vakna upp mitt i natten kommer armbandet att registrera även det. Sömnmätare, eller sömndetektor som det också kallas, finns i de flesta aktivitetsarmband.

GPS

Aktivitetsmätare har normalt inte inbyggd GPS, detta av två anledningar. För det första tar GPS-enheten en stor plats, vilket motverkar funktionen som ett smidigt armband som knappt ska kännas på handleden.

De aktivitetsarmband som har inbyggd GPS är mer att likna vid en smartklocka. Bra att känna till i sammanhanget är att GPS fortfarande är en relativt dyr teknik, och gör således en klocka med denna funktion mer kostsam.

Smartwatch-funktioner

En smartklocka kan generellt ersätta ett träningsarmband, men det motsatta är inte möjligt. Är du alltid på språng kan du med fördel investera i en smartklocka med funktioner för mätning och uppföljning av fysisk aktivitet.

Notera att en smartwatch är dyrare än ett aktivitetsarmband.

Sammanfattning och friskrivning

Få kategorier av konsumentprodukter  uppvisar en sådan bredd som aktivitetsarmband. Det finns långt över 100 modeller att välja mellan och alla stora aktörer inom konsumentelektronik och GPS har sin egen modell. Använd gärna vår korta kategorisering högre upp i texten.

Slutligen: Inget aktivitetsarmband kan mäta din aktivitet exakt, så se alltid på resultaten som ungefärliga. Dessutom kan olika modeller visa olika resultat för samma aktivitet.